top of page

Rotterdam, 14 april 2022

Zero emission inland shipping is being accelerated

Zero Emission Services (ZES), provider of a full range of products and services for zero-emission inland shipping, announces today that it will receive an investment through the Nationaal Groeifonds for the accelerated implementation of their innovative system solution for inland shipping. This is an investment in the entire value chain in which ZES operates. The investment will be used for the development of 75 battery containers for maritime application (ZESpacks), 14 docking stations where the ZESpacks are charged and 45 electrified inland vessels.

Rotterdam, 12 januari 2022

Darel supports H-VISION

Waterstof wordt vandaag onmiskenbaar gezien als een sleutel voor het energievraagstuk. Maar geldt dit ook voor de Nederlandse binnenvaartsector? Nederland heeft verreweg de grootste vloot van Europa. Binnenvaart wordt traditioneel gezien als een relatief milieuvriendelijk, omdat ze veel vracht per kilometer kunnen vervoeren. Zijn ze in staat om deze voorsprong te behouden? Gaat waterstof hierin een rol spelen?  Of worden het toch batterijen, net zoals bij het elektrisch vervoer?  

Vandaag

In de afgelopen 50 jaar zijn er meer momenten geweest dat waterstof echt leek door te breken, maar vandaag lijkt het echt zover. Hoewel er nog zware technologische hobbels te nemen zijn, is er minder controverse. De klimaatplannen van Europa en Nederland zetten zwaar in op waterstof. Groene waterstof uit Afrika, Midden Oosten en Australië is nu reeds goedkoper dan grijze waterstof, inclusief elektrolyse- en transportkosten. Dit was al zo voordat de gasprijs in Europa vele malen over de kop ging. Er is alleen nog geen productiecapaciteit. Tot die tijd kunnen we waterstof uitstekend gebruiken als opslagmedium voor nabijgelegen windparken. Hiermee wordt direct onze geopolitieke afhankelijkheid van Rusland minder. De geleerden lijken het er ook over eens dat waterstof met name geschikt is voor industriële toepassingen met wellicht twee uitzonderingen: zwaar transport (als drager én brandstof) en historische binnensteden (stadsverwarming biedt geen oplossing). Binnenvaart is voor Nederland zo’n belangrijke ‘zware’ transportmodaliteit. 

Rotterdam, 27 augustus 2019

Mijlpaal voor DAREL Education!

Afgelopen juli gaven wij op het Baudartius College in Zutphen de laatste VO Masterclass Energietransitie van het schooljaar 2018/2019. Sinds de eerste officiele masterclass op het Segbroek College in Den Haag in Oktober 2018 hebben we tijdens 29 masterclasses op 23 scholen al meer dan 1000 scholieren bereikt – 1133 om precies te zijn! 

Een helder en volledig overzicht van het huidige energiesysteem is essentieel om het maatschappelijk draagvlak voor de energietransitie te vergroten en grote groepen aan te zetten tot actie. Wij kijken terug op een geslaagd eerste schooljaar en staan al klaar voor het nieuwe schooljaar! Naast onze activiteiten in het voortgezet onderwijs hebben we met onze Masterclass Energietransitie voor Professionals inmiddels 75 ervaren vakcollega’s van de overheid, de private sector, onderwijsinstellingen en belangenorganisaties met elkaar verbonden. Interesse in een masterclass voor jouw school of bedrijf? Kijk voor meer informatie op https://dareleducation.nl/

Vandaag

Nationaal Groeifonds

The NGF is an initiative of the Ministries of Economic Affairs & Climate Change and Finance. With the NGF, the government is setting aside €20 billion for projects between 2021 and 2025. It concerns targeted investments for structural and sustainable economic growth.

Darel support

Apart from taking the lead in applying for NGF, Darel supports ZES from its conception with stakeholder management, business modelling and strategic advise on behalf of her shareholder, Port of Rotterdam.

ConsultancyLogo_4x.png
bottom of page